Anti
Blokerings System (ABS)
Afsnit 1.
Indledning
- Ford Scorpio er den
første europæiske Ford vogn, der er udstyret med ABS.
- Systemet giver næsten
optimal bremsning under de fleste vejrforhold, ved opbremsning og
våde eller isbelagte veje eliminerer systemet faktisk tendensen til
hjulblokade.
- Dette betyder at
bremsevirkningen udnyttes maksimalt, så der kan opnås meget korte
bremselængder.
- Ved at hindre hjulene
i at blokere, hjælper ABS også med til at kontrollere
retningsstabiliteten under drejning.
- Selv om ABS yder et
stort bidrag til vognens sikkerhed og førerens kontrol over den, kan
det dog ikke fjerne behovet for en ansvarlig kørsel og agtpågivenhed
ved kørsel under de fleste vejrforhold.
|
Funktionsprincip
- Der anvendes 2-kreds bremsesystem,
hvor en seperat kreds virker på baghjulene.
- Bremsetrykket anvender ikke
vakumforstærker, men en indbygget hydraulisk forstærker, der
anvender akumuleret tryk.
- Hjertet i ABS er en nyudviklet
aktiveringsenhed
- Forbremserne aktiveres af en
hovedcylinder med et enkelt stempel.
- bagbremserne aktiveres af et
reguleret, akumuleret tryk.
- Akkumulatortrykket frembringes af en
elektrisk pumpe, der presser bremsevæske mod membranen i en gasfyldt
akkumulator, som udgør en del af aktiveringsenheden
- Aktiveringsenheden er monteret som
venstrestyret eller højrestyret udgave.
- ABS anvender et elektronisk styret
system til registrering af enhver tendens til hjulblokade og justerer
øjeblikkeligt bremse-linietrykket til det berørte hjul for at
opretholde optimal bremsning.
- Systemet har bremseforstærkning på
alle fire skivebremser. Ventilerede skiver på forhjulene, og massive
skiver på baghjulene.
|
- Hver bremseenhed har en føler, som konstant
overvåger hjulets rotationshastighed.
- Et magnetisk felt i føleren forstyrres af en
fortannet rotor, som roterer sammen med vognenes hjul. Det frembringer
et elektrisk signal.
- Følerne sender en konstant strøm af signaler til
ABS modulet, som indeholder to identiske micro-processorer. De
registrerer og sammenligner konstant de indløbne signaler fra
følerne på alle fire hjul.
- Hvis der ved opbremsning er fare for blokade af et
hjul, vil følersignalet fra dette hjul afvige fra signalerne fra de
andre hjul.
- ABS modulet registrerer denne forskel og instruerer
aktiveringsenheden om at regulere det hydrauliske tryk til det
berørte hjul.
- Der foregår en konstant regulering af trykket ved
dette hjul, indtilmodulet registrerer samme decelerationshastighed på
alle fire hjul.
- Det hydrauliske tryk kan justeres så meget som tolv
gange pr. sekund.
|