Anti Blokerings System (ABS)

Afsnit 1.

Indledning

  • Ford Scorpio er den første europæiske Ford vogn, der er udstyret med ABS.
  • Systemet giver næsten optimal bremsning under de fleste vejrforhold, ved opbremsning og våde eller isbelagte veje eliminerer systemet faktisk tendensen til hjulblokade.
  • Dette betyder at bremsevirkningen udnyttes maksimalt, så der kan opnås meget korte bremselængder.
  • Ved at hindre hjulene i at blokere, hjælper ABS også med til at kontrollere retningsstabiliteten under drejning.
  • Selv om ABS yder et stort bidrag til vognens sikkerhed og førerens kontrol over den, kan det dog ikke fjerne behovet for en ansvarlig kørsel og agtpågivenhed ved kørsel under de fleste vejrforhold.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Hjulfølere
  2. Aktiveringsenhed
  3. ABS modul

 

 

Funktionsprincip
  • Der anvendes 2-kreds bremsesystem, hvor en seperat kreds virker på baghjulene.
  • Bremsetrykket anvender ikke vakumforstærker, men en indbygget hydraulisk forstærker, der anvender akumuleret tryk.
  • Hjertet i ABS er en nyudviklet aktiveringsenhed
  • Forbremserne aktiveres af en hovedcylinder med et enkelt stempel.
  • bagbremserne aktiveres af et reguleret, akumuleret tryk.
  • Akkumulatortrykket frembringes af en elektrisk pumpe, der presser bremsevæske mod membranen i en gasfyldt akkumulator, som udgør en del af aktiveringsenheden
  • Aktiveringsenheden er monteret som venstrestyret eller højrestyret udgave.
  • ABS anvender et elektronisk styret system til registrering af enhver tendens til hjulblokade og justerer øjeblikkeligt bremse-linietrykket til det berørte hjul for at opretholde optimal bremsning.
  • Systemet har bremseforstærkning på alle fire skivebremser. Ventilerede skiver på forhjulene, og massive skiver på baghjulene.
 
  • Hver bremseenhed har en føler, som konstant overvåger hjulets rotationshastighed.
  • Et magnetisk felt i føleren forstyrres af en fortannet rotor, som roterer sammen med vognenes hjul. Det frembringer et elektrisk signal.
  • Følerne sender en konstant strøm af signaler til ABS modulet, som indeholder to identiske micro-processorer. De registrerer og sammenligner konstant de indløbne signaler fra følerne på alle fire hjul.
  • Hvis der ved opbremsning er fare for blokade af et hjul, vil følersignalet fra dette hjul afvige fra signalerne fra de andre hjul.
  • ABS modulet registrerer denne forskel og instruerer aktiveringsenheden om at regulere det hydrauliske tryk til det berørte hjul.
  • Der foregår en konstant regulering af trykket ved dette hjul, indtilmodulet registrerer samme decelerationshastighed på alle fire hjul.
  • Det hydrauliske tryk kan justeres så meget som tolv gange pr. sekund.